Tuesday, March 3, 2009

TUDUHAN APARTEID BUKTI PEMBANGKANG ADALAH ANARKIS



(di Malaysia adakah pasar, bas, sekolah, tandas, pantai dll untuk Melayu atau Bumiputera saja? Di sini ada berlambak2 China Town, ada little India, tempat ibadat untuk semua minoriti. Semua boleh masuk termasuk masjid pun. Adakah puak2 anarki ini betul2 dah hilang akal atau tak siuman lagi? Lihatlah nasib kaum bumiputera yang ketinggalan dalam semua bidang. Apakah kaum yang kaya dan berjaya di Malaysia terlalu tamak dan ego untuk membantu supaya bumiputera dapat duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi??? Jangan anarki dan tamak!)

Map Three: Southern Africa

What do we know about Southern Africa?

Click on the thumb-nail photographs below to view full-size images.

Sign for "Whites Only" beach in South Africa

Sign for "Whites Only" beach in South Africa

Phone-booth for "Non-Europeans" in South Africa

Phone-booth for "Non-Europeans" in South Africa

"Whites only" women's restroom, South Africa

"Whites only" women's restroom, South Africa

South African students protesting Aparteid

South African students protesting Aparteid policies, c. 1982

University students protesting racial policies, c. 1982

University students protesting racial policies, c. 1982

Protest sign, Johannesburg

Protest sign, Johannesburg, c. 1982

These photos were taken in South Africa about 20 years ago. However, photos similar to these could have been taken elsewhere in the southern African region during the 1960s, 1970s, and 1980s when the people in the region were struggling for their political independence.

In South Africa, the white control government instituted policies to guarantee European control of politics and the economy. These policies established a system of complete separation of the races in South Africa. Do you remember what the over-all policy of racial segregation was called in South Africa? That is correct, Apartheid.

The extreme measures taken by the government to ensure the physical separation of the races are what many people in the U.S. and Europe knew about apartheid. Look at the first three photographs. Apartheid separated people in public places. Blacks could not swim on the same beaches as whites; nor could they use the same telephones, same restrooms, or even sit on the same benches in public areas!

DASAR ANARKI PAKATAN ANARKI YANG MEMERINTAH BEBERAPA NEGERI SECARA PAKATAN TERKEJUT BEROK SEMAKIN MENGANAS DENGAN MULUT SERTA PERBUATAN MEREKA YANG ANARKI YANG BERTUJUAN KUCAR KACIRKAN KEHARMONIAN NEGARA.

MANAKALA DI JOHOR MISALNYA PUAK INI PULAK MENYALAK DENGAN FAKTA TAK BETUL IAITU BERUPA MISINFORMATION DAN DISINFORMATION YANG KUCAR KACIRKAN MINDA RAKYAT. CONTUHNYA HAL TUDUHAN DASAR APARTEID DI MALAYSIA.

WAHAI ANARKI PAKATAN ROYAK... APARTIED KE BILAMANA MAJORITI BESAR BUMIPUTERA MEREMPAT DI BUMI KELAHIRANNYA SENDIRI? LIHATLAH BANGUNAN DAN PERNIAGAAN... SIAPA YANG KONTROL? KALAU APARTEID MAKA MACAM NEGRO KULIT HITAM DI AFRIKA SANA YANG TAK ADA APA PUN DAN KENA TINDAS SERTA DIDISKRIMINASI OLEH KULIT PUTIH....

DI MALAYSIA NI NAMPAK KAUM BUMIPUTERA YANG KENA APARTEID SEBAB TERPAKSA JADI KULI DAN HAMBA DI NEGERI SENDIRI????? BUMIPUTERA TINGGAL DI PENDALAMAN YANG TIADA KEMUDAHAN YANG SAMA DENGAN KAUM KAYA TINGGAL DI BANDAR. SIAPA KENA APARTEID?????

KENA APARTEID KAH KAUM BUKAN BUMIPUTERA KERANA KAU PUN DAPAT HAK SATU UNDI UNTUK MENJADI PEMERINTAH? HAK YANG SAMA IKUT PERLEMBAGAAN. SEBALIKNYA KALAU KAUM BUMIPUTERA YANG MAJORITI MISKIN DAN KURANG MAMPU DALAM PELAJARAN SERTA KEMAHIRAN INI DINAFIKAN HAK MEREKA... MAKA KAU LAH ZALIM. KAUM BUKAN BUMIPUTERA YANG KAYA DAN MAJU LAH ZALIM DAN BERNAFSU APARTEID. BETUL TAK?

  • TERBUKTI MISKINNYA MINDA DAN HATIBUDI PUAK PEMBANGKANG MALAYSIA NI YANG TERNYATA ANARKIS YANG TERLALU BONGKAK DAN ZALIM BILA MENGHUKUM ATAU BERCAKAP!!!!!

BERNAMA MELAPORKAN

"Jika dasar aparteid disamakan, mungkin Cheng Hau sendiri tidak akan dapat menjadi seorang wakil rakyat di DUN Johor, kita tidak pernah melihat ada pasar, kedai, restoran atau apa sahaja tempat hanya untuk satu kaum sahaja.

"Dalam aspek pemilikan ekonomi pula kaum bukan bumiputera jauh mengatasi bumiputera, malah tidak pernah ada sekatan atau had kepada mereka," kata beliau.

02 Mac, 2009 18:37 PM

Aparteid: Puteri Umno Minta Adun Skudai Belajar Semula Sejarah

KOTA KINABALU, 2 Mac (Bernama) -- Puteri Umno yang kesal dengan kenyataan anggota Dewan Undangan Negeri Skudai, Johor Dr Boo Cheng Hau mengenai 'bumiputeraisme" meminta beliau menduduki semula kelas sivik, sejarah dan perlembagaan negara.

Naib Ketuanya Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata adalah suatu yang memalukan apabila Dr Boo sebagai seorang bergelar "Yang Berhormat" membuat kenyataan seperti itu yang seolah-olah menggambarkan beliau tidak mempunyai pengetahuan mengenai sivik, sejarah dan perlembagaan negara.

Kenyataan beliau yang menyamakan aparteid dengan kedudukan Bumiputera di Malaysia adalah perbuatan yang melampau dan angkuh yang nyata.

"Sepatutnya beliau faham apa kesan daripada kenyataan yang bukan sahaja tidak tepat, malah melukakan perasaan bumiputera," katanya di sini, Isnin.

Rosnah mengulas kenyataan Dr Boo di Dewan Undangan Negeri Johor minggu lepas bahawa amalan "bumiputeraisme' atau pemikiran membantu golongan Bumiputera yang diamalkan di negeri itu menyamai ideologi aparteid.

Pengerusi DAP Johor itu berkata amalan itu bersifat aparteid kerana berasaskan politik perkauman iaitu golongan yang dominan diberikan keutamaan dalam mendapatkan bantuan.

Rosnah yang juga anggota Parlimen Papar berkata kenyataan Dr Boo itu juga boleh mengelirukan orang ramai khususnya mengenai kedudukan Bumiputera yang dilindungi di bawah perlembagaan negara.

"Jika dasar aparteid disamakan, mungkin Cheng Hau sendiri tidak akan dapat menjadi seorang wakil rakyat di DUN Johor, kita tidak pernah melihat ada pasar, kedai, restoran atau apa sahaja tempat hanya untuk satu kaum sahaja.

"Dalam aspek pemilikan ekonomi pula kaum bukan bumiputera jauh mengatasi bumiputera, malah tidak pernah ada sekatan atau had kepada mereka," kata beliau.

Sehubungan itu, Rosnah meminta kerajaan khususnya Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan supaya mewujudkan satu akta mewajibkan mana-mana Adun, anggota Parlimen serta pemimpin pertubuhan lain yang "buta sivik dan sejarah" menduduki kelas khas sehingga lulus.

Di BATU PAHAT, Menteri Pengajian Tinggi Datuk Mohamed Khaled Nordin berkata kenyataan Dr Boo itu adalah tidak wajar dan berpotensi meningkatkan permusuhan antara kaum di negara ini.

Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Johor itu berkata kenyataan sebegitu yang boleh memecahbelahkan perpaduan di kalangan rakyat perlu dielakkan terutamanya ketika negara sedang menghadapi cabaran getir krisis ekonomi dunia sekarang.

Bercakap kepada pemberita selepas melawat Universiti Tun Hussein Onn di sini, beliau berkata kenyataan Dr Boo itu turut mendedahkan tembelang sebenar DAP berkenaan perjuangan politik mereka selama ini.

Mohamed Khaled berkata, negara memerlukan dasar-dasar seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB) untuk merapatkan jurang yang meluas di antara kaum Bumiputera dengan kaum-kaum lain terutamanya di dalam bidang ekonomi.

Kerajaan tidak mempunyai pilihan lain selain merapatkan jurang itu, katanya.

-- BERNAMA

1 comment:

Anonymous said...

bangsat mereka ini, sekarang mampus lah kebanyakan mereka. Lrisis Ekonomi dunia menghancurkan separuh dari usha kaum mereka di malaysia. banyak dah tak larat nak jalan. Orang melayu cam tu juga, itu lah kalau Najib pandai, tukar je demography business domination dari satu kaum kepada semua kaum, terutama bagi kaum Melayu. Gunakan eckomic stimulus plan yang berbillion tu modal bagi kaum melayu. Baru pengsan kaum sombong dan bongkak.

tengok CEO temasek, dah terduduk, huh dulu no 3 terpengaruh di dunia, menjadi kebanggaan Cina sengket Ipoh,

Aduhai, tuhan tu tau nak menampar kaum yang sombong. Pi lah, naik tongkang.