Saturday, December 20, 2008

ERDOGAN PATUT KERAT BUTUH KERANA PENGKHIANAT BANGSA

meneliti akan huraian dalam blog :

http://rmf7.wordpress.com/2008/10/06/kontrak-sosial-kacang-lupakan-kulit/?referer=sphere_related_content/ ... maka aku terpangil untuk copy and paste pulak. ini semua adalah dikira perkongsian pintar kita sebagai blogger. itulah yang kita putuskan dalam sidang terbaru semalam oleh pakatan NETIZEN GLOKAL MALAYSIA PERKASA ATAU NEGLOMAP.pada kita semuanya kena share....demi kita lawan sang ardogan anuarisasi reformasi amerikanisasi yang nak leberalkan kita dengan ketuanan rakyat. kalau dah rakyat yang tak tahu baka dan dari benua mana jauh datangnya pun boleh jadi raja atau sultan di sini... apalagi jadi maharaja... baik kerat buanglah butuh tu bagi makan kat anjing atau robabi. langsung tak ada maruah dan hinanya kita selaku melayu iaitu orang asal.. anak jati di bumi tanah melayu ini.

hmmm BUANG BAKA SUNGUH SI MELAYAU NI. KALAU TOK NENEK DIA BANGKIT DARI KUBUR TENTU DISUMPAH GENG MELAYAU NI JADI KATAK PURU ATAU CICAKMAN...EHHHH CICAK MENGKARUNG. TAUBATLAH HEEE MELAYAU. INGAT KE ROH TOK NENEK DALAM KUBUR TU SAMA.......

AKU BUYKAN RACIST SEBAB CINA DAN INDIA TAK LEH DISALAHKAN. MELAYAU DAH SASAU DAN BERI PELUANG.... MEREKA AMBIL LAH KESEMPATAN. TAK GUNA PELUANG DAN RUANG YANG ADA BODOHLAH....

TAPI MASIH ADA CINA DAN INDIA YANG PETRIOTIK YANG MASIH NAK TEGAKKAN KONTREK SOSIAL 1957. MEREKA NI AKAN DAPAT REZEKI DARI ROH TOK NENEK MEREKA DALAM KUBUR TU. MEREKA NI JUGA BUKAN BAKA KOMUNIS ATAU BINTANG TIGA. MEREKA NI LAH BANGSA MALAYSIA YANG ASLI DAN ADA JATIDIRI.....

BACA LAH TULISAN BLOGGER RMF NI.....

Kontrak Sosial: Kacang Lupakan Kulit

oleh rmf

Artikel 153 Perlembagaan Malaysia memberikan tanggungjawab kepada Yang di-Pertuan Agong menjaga hak keistimewaan orang Melayu dan penduduk asal Malaysia, secara kumpulannya dirujuk sebagai Bumiputera. Artikel mengspesifikkan bagaimana kerajaan pusat melindungi kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia juga biasanya dianggap sebagai sebahagian daripada kontrak sosial, dan biasanya dikatakan sebagai pertahanan legal bagi ketuanan Melayu — kepercayaan orang Melayu bahawa mereka adalah penduduk asal Malaysia.

Perlembagaan sebagai mengemukakan kontrak sosial, dan bapa-bapa kemerdekaaan juga bersetuju dengannya, walaupun rujukan kepada kontrak sosial tidak dibuat dalam Perlembagaan. Sebaliknya, kontrak sosial biasanya dianggap sebagai suatu persetujuan yang memberikan kewarganegaraan kepada orang-orang bukan Melayu dan bukan orang asli (kebanyakannya orang Malaysia Cina dan Malaysia India) sebagai ganti untuk pemberian hak keistimewaan kepada orang-orang Melayu dan orang-orang asli (dirujuk secara kolektif sebagai Bumiputera). Oleh sebab pemimpin-pemimpin Melayu bersetuju untuk melonggarkan syarat-syarat kewarganegaraan, pemimpin-pemimpin komuniti Cina dan India telah menerima kedudukan istimewa Melayu sebagai penduduk asli Malaya. (sumber Wikipedia}Kita turunkan kembali apa yang telah berlaku pada tahun 1969: sebagai satu langkah kebenaran ketulusan dan pengorbanan Bangsa Melayu didalam kontrak sosial untuk membina satu masyarakat berbilang kaum didalam negara ini.

Presiden MCA, Tun Tan Siew Sin, dilaporkan dalam akhbar tempatan bertajuk “Tun Tan Answers Critics on special Previleges” dalam pada 30 april 1969, berkata:

“The Malays, through UMNO, were generous enough to relax the citizenship laws of this country to such extent that within 12 months of independence, 90 percent were still non-citizens after nearly 100 years of colonial rule in the Malay States. In return for this major concession. the MCA and the MIC agreed to continue the policy of preserving the special position of the Malays while at the same time upholding the legitimate interest of other communities.”

[Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu telah menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain.]

- Sumber Tan Sri Khalid Awang Osman, Malaysia - An Anthology, Vantage Press, New York, hal. 38-39.

UCAPAN PRESIDEN MIC merangkapMENTERI KERJAYA RAYA, POS DAN TELEKOM, TUN V.T. SAMBANTHAN DI DEWAN RAKYAT PADA 1 JUN 1965.

“Now, in 1955 we won the elections with a great majority. Then we obtained freedom in two years time. During this period, we had to discuss citizenship and various other things. Now what did the Malays do - since we are speaking on racial lines - what did the Malay leadership do? The had 88 percent of the electorate still with them. What did they do with citizenship?

If we look around in Asia and East Asia, particularly, you will find that my race the indian race, is not welcomed in Ceylon, is not welcomed in Burma. Look at my brother Chinnese race, it is not welcomed in Thailand, in Vietnam, in Cambodia, in all the other areas. What help do they get for citizenship in all these territories? In Burma, as we know, Indian have been send packing, in Ceylon they refused them citizenship and in Burma it is likewise. I know it, you know it. And yet in Malaya what happened? Here we found that the Malay leadership said, “We shall tkae them unto ourselves as brothers, we shall give them full opportunity to live in this country, we shall give them every opportunity to become citizens.” And so, in 1957, for the whole year, we waived language qualifications, and tens of thousand of Indians, Chinnese, Ceylonese and others became citizens…

As I said, it has been my great good fortune to have born in this country. Where else can you find a more charitable, a more polite, a more decent race than Malay race? Where else can you get such politically decent treatment for any immigrant race? Where else in the history of the world? I ask you. These are the facts. Who are you to safeguards us? I am 10 percent minority race here. But I am happy here.”

[Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian.Dalam jangka masa itu kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh Orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu?

Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan?

Jika jita lihat di serata negara Asia dan asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Dam lihat saudara kita kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain.

Dan apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka perolehi di semua wilayah tersebut?

Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. saya tahu dan anda juga tahu. dan dalam pada itu apa yang sedang berlaku di Malaya?

Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, "Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan lehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara."

Dan seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara.

Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain dari Bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini."]

- Sumber Tan Sri Khalid Awang Osman, Malaysia - An Anthology, Vantage Press, New York, hal. 60

Sejak akhir-akhir ini isu kontrak sosial sering dan acapkali di mainkan oleh beberapa pihak untuk meraih dan menaikkan populariti dan membakar semangat melalui sokongan daripada masyarakat yang kurang mengkaji kenapa hak hak istimewa tersebut yang dikecapi oleh orang-orang melayu.

Mempertikaikan hak hak orang melayu sebagai ketuanan dan Agama Islam diatas bumi Malaysia in adalah sesuatu tindakan yang terlalu merbahaya. Bagi generasi baru kontrak sosial ini sangat dipandang serius kerana ianya dikatakan satu penindasan terhadap mereka. Tetapi mereka tidak mengkaji bagaimana pemimpin terdahulu berusaha untuk melepaskan bangsa mereka menjadi pendatang didalam Negara ini.

Mengapa kontrak sosial ini dipertikaikan, sedangkan kita boleh melihat bangsa melayu bukan lah satu bangsa yang menguasai ekonomi yang mana menindas bangsa lain. Tetapi adalah menjadi satu kesalahan jika bangsa lain memburukkan bangsa lain tidak berlaku adil pada mana-mana kaum didalam negara ini.

Didalam kontrak sosial ini, orang melayu telah melakukan satu pengorbanan yang terlalu besar untuk kaum lain, dengan memberikan kerakyatan lebih daripada sejuta migran yang datang kenegara ini.

Kesannya kaum Cina dan India menerima hak pendidikan, keselamatan, peluang pekerjaan, peluang ekonomi dan yang paling penting peluang untuk mengundi dan menentukan arus kepimpinan negara ini bersama-sama orang Melayu. Apakah ini tidak berbaloi lagi untuk mereka.

Apakah orang melayu dengan sedikit hak untuk mempertahankan Agama, bangsa yang telah dipersetujui tidak lama dahulu telah menjadi kudis yang bernanah bagi mereka.

Jika diimbas kembali bagaimana pemimpin terdahulu berjuang untuk bangsa mereka dengan begitu ikhlas tanpa prejudis tentang hal lain hanya memikirkan masa depan bangsa mereka. Tetapi generasi kali ini yang telah diasuh, dididik dengan ideologi barat telah lupa dengan pembentukkan masyarakat pelbagi kauam dan bangsa didalam negara ini. Jangan lah bermain dengan api nanti terbakar diri,

Jika soal kemiskinan yang dipersoalkan atau pembeleaan satu satu kaum, jika kita lihat juga atau imbas kembali, orang orang melayu juga banyak yang berda diatas tahap ini, tetapi untuk kaum lain, bantuan telah disalurkan melalui MCA, MIC dan juga pelbagai badan pertubuhan untuk mengimbangi keadilan pemerintahan pelbagai kaum. Kelemahan didalam pentadbiran untuk menyalurkan telah menjadi satu kesalahan bagi mereka dan memberikan ruang bagi mereka mempertikaikan kedudukan Agama Islam sebagai Agama rasmi dan kedudukan ketuanan orang melayu yang mana telah dipersetujui sejak sekian lama dahulu.

Responses

  1. Menafikan kontrak sosial bermakna menafikan Perlembagaan dan bersikap antinasional. Kerana kenegaraan kita tentulah berlandaskan Perlembagaan.Kalau dibenarkan, maka tidaklah menjadi kesalahan menafikan hak kerakyatan kaum pendatang di negara ini.


  2. Aku rasa nak sebarkan, print banyak2,lekatkan kat pintu rumah semua Cina dan India lain..supaya diaorang sedar..


No comments: